◄ Πίσω

Αξιολόγηση και αξία

 

 

«Καθένας από εμάς είναι μια ιδιοφυΐα. Αν όμως κρίνεις ένα ψάρι από την ικανότητα του να ανέβει ένα δέντρο, το ψάρι θα ζήσει όλη του τη ζωή πιστεύοντας ότι είναι χαζό». - Albert Einstein

    ... Ωστόσο, η πραγματικότητα δείχνει ότι η κοινωνία μας αναζητά όλο και περισσότερους τρόπους για να ξεχωρίσει τους ανθρώπους σε «έξυπνους» και «χαζούς», σε «ικανούς» και, ας το πω πιο ευγενικά, «λιγότερο ικανούς». Συνεχώς δημιουργούνται διαγνωστικά τεστ, τεστ σχολικής ετοιμότητας, τεστ αξιολόγησης, για κάθε ηλικία, για κάθε κοινωνικό ρόλο και για κάθε περίπτωση. Αφήνοντας στην άκρη τα τεστ που αφορούν στους ενήλικες, τα οποία είναι μια διαφορετική περίπτωση, θα ήθελα να καταθέσω κάποιες απόψεις μου σχετικά με τα τεστ που αφορούν σε παιδιά, οι οποίες βασίζονται στις διάφορες εμπειρίες που έχω ζήσει.
     Έχω παρατηρήσει αρκετές φορές παιδιά που τα πάνε αρκετά καλά στα Μαθηματικά, για παράδειγμα, λύνουν άνετα ασκήσεις, κατανοούν τη θεωρία και τη λογική, αλλά στα διαγωνίσματα τριμήνου, να το πω λαϊκά, «πατώνουν». Γιατί συμβαίνει αυτό;
Οι ενήλικες θεωρούμε ότι η μάθηση είναι μια καθαρά λογική διαδικασία. Επομένως πιστεύουμε ότι ένα τεστ οποιουδήποτε είδους -ανιχνευτικό, διαγνωστικό ή ένα απλό διαγώνισμα τριμήνου- είναι μια αμερόληπτη και αντικειμενική διαδικασία για να αξιολογήσουμε τις ικανότητες ενός παιδιού και, κατ' επέκταση, πόσο «αξίζει».

   Ξεχνάμε, όμως, ότι το παιδί μαθαίνει συναισθηματικά, επομένως μπορεί να μπλοκάρει, μπορεί όμως και να πετύχει το αδύνατο αν του δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα και αν το ίδιο το θελήσει. Ακριβώς επειδή είναι παιδί. Μήπως το ξεχνάμε αυτό, αναγκάζοντας το να περάσει από μια φάση αξιολόγησης που έχει οργανωθεί από λογικούς ενήλικες;
   Η απόδοση του παιδιού στο σχολείο εξαρτάται από πολλά πράγματα. Σε σημαντικό βαθμό, επηρεάζεται από όσα βιώνει στο σπίτι. Αν βιώνει στρες ή αν βιώνει χαρά, αν ζει στη μιζέρια ή αν ζει σε δημιουργική ατμόσφαιρα, όλα αυτά επηρεάζουν πολύ την απόδοση του στο σχολείο ή την επιθυμία του για αποτελεσματική μελέτη. ...

 


[Από το βιβλίο της εξειδικευμένης παιδαγωγού και συμβούλου αγωγής και εκπαίδευσης Ελένης Γαρυφαλάκη: «Πολλαπλή νοημοσύνη», που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Διόπτρα]